måndag 21 juli 2008

Fria val

Vad innebär frågan om människan kan göra egna val? Har vi en fri vilja? Om vi har det, vad innebär det egentligen? Om vi inte har det, måste/bör vi ta ansvar för våra handlingar eller kan vi på något sätt hållas lika ansvarsfria som en varg (som här antages endast följa sina instinkter utan hänsyn till självmedvetande, påverkan på andra individer eller eventuell återverkan på sig själv)

Biologiskt - Naked ape: Vi styrs av våra instinkter även om överjaget har en del att säga till om. I slutändan kan man ändå fråga sig: "kunde JAG ha valt på något annat sätt än jag gjorde coh om det gjorde det varför valde jag i sådana fall något jag inte ville?". Detta är ett annat sätt att uttrycka GEBs och Kurzweils idéer nedan.

Processer - Gödel Escher Bach: Besluten fattas av underhjärnan, det undermedvetna, miget. Det medvetna jaget, jag, överjaget får veta besluten och vad som hände först efteråt, dessutom antedaterat för att kompensera för filtreringstiden

Annan forskning (KurzweilAI?): Beslut fattas 7-30 sekunder innan överjaget utför beslutet. Kemiska förändringar i hjärnan som överensstämmer med framtida handlingar detekteras upp till en halv minut innan utförandet

Slumpen - Tärningsspelaren av Luke Rhineheart (?): Man kan rada upp olika potentiella beslut, sannolikt alternativ som det undermedvetna kan tänka sig att utföra, och låta en slumpmässig process välja vilket av alternativen som skall följas. Vad innebär detta egentligen avseende fri vilja...?

Jag har en idé om hur ovanstående inverkar på aktiehandel.... men har inget färdigformulerat. Andemeningen är att en bra trader eller förvaltare inte riktigt kan rå för att han gör bra eller dåliga affärer. Däremot kan man förstås öka sannolikheten att ens troligen mindre fria val görs med bra och tillräcklig information som bas - det är att ta ansvar.


Tillägg i efterhand:

Typ av val - Jesper Juul, ditt kompetenta barn: Skilj på lust och vilja som på kort och lång sikt. jag kanske har lust att äta godis eller slå någon på käften men jag vill inte äta mig tjock eller leva med att ha skadat den slagna. Valde jag då att inte äta godis eller slå eller kunde just jag helt enkelt inte välja på något annat sätt (och det därför inte var något val i ordets rätta bemärkelse)?

1 kommentar:

Anonym sa...

Väljer jag vem 'just jag' är eller är jag helt enkelt bara just jag?