måndag 26 maj 2008

Stillsam dag på börsen

Jag vet inte om det händer mindre i världen eller om det är jag som inte bryr mig. Eurovisionsschlagerfestivalen var rätt trevlig med ovanligt bra bidrag. Jag gillar vinnarlåten även om det knappast är något jag skulle lyssna på till vardags. Norges bidrag skulle däremot kunna hamna i min iPod.

Nu har vi till slut en ordentlig rymdsond på Mars. De kommande 90 dagarna ska det letas efter vatten, spår av liv och liv. En del hoppas innerligt att inget sådant hittas. Det gäller en del religiöst fanatiska som måste skriva om historien, sina läror eller åtminstone uttolkningen av de senare. Men det gäller även vissa framtidsforskare och tänkare. Orsaken till detta är hypotesen om "Det stora filtret" eller "...muren". Denna antar att universum inte genomsyras av liv helt enkelt eftersom någon punkt i utvecklingen från rena grundämnen till rymdkoloniserande varelser är så osannolik att passera att den inte passeras. Om det finns dött liv utanför jorden betyder det att andra kolonisatörer stött på väggen och då betyder det att vi har väggen framför oss. Om vi inte hittar liv kan det betyda att väggen är bakom oss och vi hade den otroliga turen att klara oss igenom den (det kan ha varit bildandet av DNA, klivet upp på land, atomosfärens utveckling, tektonisk aktivitet osv). Enligt vägghypotesen är det alltså bättre om universum är tomt och vi kan befolka det än om det finns dött liv därute som visar att civilisationen dör ut när koloniseringen börjar.

Det finns MÅNGA hål i hypotesen, men jag tänker inte utgöra försvarare, bara presentatör. Det kan lika gärna vara vi som är resterna av kolonisationen. Vi började kanske med mars, eller testade både Jorden och mars, men mars visade sig snart ofruktbar. Våra förfäder gömmer sig kanske för att bespara oss kulturchocken i mötet med miljarder gånger intelligentare varelser.

Gå in på kurzwaeilai.net och läs mer om väggen och andra spännande visioner.

Vad gäller börsen så verkar rallyt ha tagit en paus. Det här kan bli den ungefärliga nya nivå där ett jämviktläge uppnås i väntan på avgörande information om framtida tillväxt och inflation. jag tror emellertid inte det. Jag tror att börsen är inne i en schizofren fas där det kollektiva humöret kommer pendla mellan eufori och depression i takt med extrapolerande av mer eller mindre meningslös statistik. Antalet nya jobb i USA som presenteras nästa fredag kan säkert skicka iväg börsen 3-4 procent upp eller ner trots att siffran i sig om ett år sannolikt revideras mer än 100% (nedåt om du frågar mig). Hursomhelst, bankernas nedskrivningar är inte över och effekterna på ekonomin har öht inte gjort väsen av sig ännu. En del tar det senare som något positivt, medan jag tror att den negativa överraskningen blir desto större när tillväxten letar sig nedåt.

Hur det kan komma som en överraskning att den största husprisnedgången och kreditkontraktionen på 80 år kommer pressa ned tillväxten förstår jag emellertid inte - jo, det gör jag förresten; Det beror på att marknadsaktörerna byts ut hela tiden och de flesta blir kvartalskapitalister eller daytraders och ett endast fåtal sura historiebjörnar som jag varnar för apokalypsen *skratt*. Märk väl dock att jag tjänat minst lika mycket pengar på stigande kurser som fallande så jag har inte permafrost i pannbenet, men just nu tycker jag mig se att det står skrivet på väggen att euforing gått för långt. Håll i er!

Inga kommentarer: