torsdag 22 december 2011

Lunchtankar, nästa stora steg nedåt?

Som svar på en kommentar:
 
Jag tror man ska glömma argument som "många tror" eller "folk gör si eller så pga av.." osv. Så rationellt är det inte. Särskilt inte nu. Nu är det fear som styr, inte rationella och långsiktiga åsikter/insikter; Rädsla att missa en uppgång. Rädsla att vara med på en nedgång

Det är ytterst få som har någon stark åsikt alls. Det är också ovanligt lite pengar som är investerade utifrån en åsikt. De flesta pengarna på marknaden på sistone är snabba, momentumstyrda, tradingorienterade, utan åsikt, datorstyrda eller liknande.

Därmed blir det inte så att "investerare tror en sak och handlar därefter". Tvärtom så ser man en rörelse och tar sin stop loss och/eller försöker hänga med utan att göra en ordentlig analys.

Om tre år står vi kanske där dit vinsterna tagit oss, men tills dess tror jag att marknaden drivs av slump, politiska löften/hot och prismomentum.

Vissa smarta marknadsmänniskor och makroekonomer (tex min lunchkamrat idag) tror att det närmaste steget är upp 20% pga lättare penningpolitik i BRICs och lite bättre makro i tex USA. Andra (tex jag) lutar åt att Europas obeslutsamhet och åtstramningar drar ned både Europa och USA i december-februari, med sänkta vinstprognoser för 2012 (och kanske 13) som följd och därmed 20% kursfall istället.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, rationalitet verkar definitivt inte vara marknadens styrke i detta läge.

Och oj vad många applåderar ECB´s senaste aktion. Nån menar att det går en lång väg att rekapitalisera bankerna och man hoppas på att de köper obligationer för stålarna. Jag trodde de flesta skulle slakta åtgärden men det känns som om många börjar vädra morgonluft, inte minst i usa. Känns som om vi börjar bygga upp en förväntansbild som lätt kan störas av "oväntade" störningar. Kan bli så att marknaden i och för sig får rätt i vad man nu diskonterar, men har man inte tagit i lite väl mycket nu, jag upplever i det jag läser på nätet att depressionshotet i usa mer börjat ersättas med tillväxthopp där borta.

Med tanke på hur lugnt allt känns hade jag trott vi skulle stå ca 3-5% högre, och det är mest den relativt låga nivån som avhåller mig från att gå kort, men tycker att sentimentet klart talar för att gå emot "lugnet". Snart tror jag marknaden kommmer börja använda vad som helst för att baissa, och det krävs ju ingen monumental uppvisning i kreativitet för att hitta svagheter i världsekonomin, bara lite vilja men jag vill ha upp det ca 3% innan jag planerar bygga nettokortposition.

Hur tänker du, går du mer kort, eller menar du tvärtemot att "vårkänslan" kan vara starten på en längre uppgångsperiod? Mera specifikt, vad säger du om att korta S&P 500? Känns som om många amerikanares tankar om decoupling kan visa sig bli dyrbar hybris. Snart börjar S&P kännas som straffspark i öppet mål.

Avråd mig gärna om jag har fel innan jag gör nåt dumt!!!

Tyler sa...

Jag ligger kvar kort och jag är redan kort s&p 500.

Julrallyt (ett litet i alla fall) kom till slut, men jag tror inte att det är särskilt hållbart. Jag vågar inte minska kortpositionerna utan ligger kvar och hoppas att det snart vänder ned igen.

Som du säger har inte mycket blivit bättre, men marknaden hoppas ändå.

Anonym sa...

Men vad har hänt med volatiliteten. Känns som att placerare känner sig säkrare på värdet av aktier än tidigare. Att följa börsen nu upplever jag som lika roligt som att se målafärg torka. Är det bara ett temporärt "lugn"?

Anonym sa...

Hur går dina tankar kring uppgången. Känns som ny vår, men jag ökar ändå på kortpositionerna. Ökar du kort, ligger kvar, eller retirerar?

Tyler sa...

Ökar kortpositionerna något. Ligger redan nära max, men volatiliteten har minskat så jag kan pressa upp positionerna lite till.