onsdag 28 april 2010

Sju procents korrektion hittills...

...lika mycket till vore trevligt.

Min kortposition via säljoptioner har gett ordentlig utdelning senaste dygnet (och veckan). Europaindex har totalt fallit 7% sedan toppen 15-16 april och drygt 6% sen intradagpeaken 21 april. Jag är dock glad att det inte är Sverige jag blankat för inget verkar kunna stoppa OMX.

Vem är det vi tror vi ska exportera till om Europa imploderar? Rapporterna är starka NU förstås, men det är ju redan känt. Hur kul är det om ett år - med höga räntor och sämre vinstutveckling än man tror just nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga: Euron skakas av att PIIIGS är på väg att gå bankrutt. Sverige har i det närmaste förstklassiga statsfinanser (jämfört med många euro-länder). Varför försvagas SEK mot Euro när euron börjar falla ihop?

Peter sa...

1. Valutor är väldigt svåranalyserade och avviker gärna mycket och länge från sina teoretiska värden.

2. Med det sagt kan jag i alla fall konstatera att kronan stärkt sig över 20% mot euron på ett år - ungefär under den tid som Greklands skuldproblem har debatterats i media.

Att kronan sen under några dagar försvagas omkring en ynka procent från detta uppköpta läge är knappast något att ta upp i sammanhanget och har inget med Greklands kris i sig att göra.

-tror jag alltså, men valutor är bäst att inte analysera eller spekulera alls i och jag har ingen relevant kompetens att göra det heller