fredag 18 januari 2008

Inlägg hos Ilse-Marie som censurerades

Ett hjärta rött får mig att kräkas:



Vad är det du vill egentligen?
Som liberal vill jag bara vara ifred. Fri från tvång. Jag vill slippa ha ett fängelsehot över mig så fort jag inte går i ledband eller viker mig för majoritetens godtyckliga åsikter. Så länge jag inte inkräktar på andra förstår jag inte varför jag inte kan få sköta mig själv.


Vad vill du?


Vill du sitta som despot och tvinga oss arbetare att slita för “det allmännas bästa” och du sen fördelar min och andra slavars produktion efter vad du anser vara var och ens behov? Eller nöjer du dig med att någon annan får vara den enväldige som säger att “eftersom 51% av befolkningen vill att de andra ska slita och släpa utan att få behålla sin produktion så är det rätt och demokratiskt”, någon annan som säger att vuxna människor inte kan ta ansvar för sig själva utan ska rättas in i leden med förbud, fängelsehot och straffbeskattning?


Du vill inte ha rättvisa. Det är uppenbart. Så vad vill du? Bill Gates har glatt miljontals människor med sina mjukvaror. Tycker du att någon har rätt att dessutom beskatta honom? Tiger Woods har underhållit så många så mycket att de gjort honom till miljardär - borde inte han belönas snarare ön beskattas?


Vad tycker du är ett bra sätt att hantera frihet, talanger och rättvisa?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket bra frågor, jag har själv ställt dem flera gånger utan att få några svar. Det är fantastiskt, men vänstern vägrar tänka längre än att "lika mycket = rättvist". Det går liksom inte in i deras huvuden att det finns djupare resonemang än så, och ställer man frågor låtsas de som att det regnar. Jag kommer nog aldrig förstå mig på sådana människor. Var är självkritiken?