fredag 30 juli 2010

Är det här jag?

Från Buttonwood 28 juli 2010

For almost two centuries, Spain has hosted an enomously popular Christmas lottery. Based on payout, it is the biggest lottery in the world and nearly all Spaniards play. In the mid 1970s, a man sought a ticket with the last two digits ending in 48. He found a ticket, bought it, and then won the lottery. When asked why he was so intent on finding that number, he replied "I dreamed of the number seven for seven straignt nights. And 7 times 7 is 48."

Jag är för lat och obegåvad för att få ut hela mina resonemang här på Fria Nyheter. Ibland kan man se eventuellt lite mer djuplodande funderingar men för det mesta verkar det nog ut som om jag singlar slant.

Ofta motiverar jag mina beslut med "intuition", "lita på det undermedvetna", "mata in allt du hittar och var nöjd med den output hjärnan ger dig" eller "det har funkat hittills". Jag har heller uppenbarligen inga större problem med att först säga att jag ska ligga lång eller kort under överskådlig tid för att plötsligt en dag vända på klacken eller bara fega ur helt i en "Neutral" som nu.

Är jag i grunden bara en spansk turgubbe som är övertygad om mina egna sanndrömmar, men är för dum för att se hur fel jag har?

Angående en fråga om räntekurvor och annat i min beslutsprocess så är det som med det mesta. Räntor (policy och marknad), spreadar (risk/riskfritt, mellan länder, mellan löptider, bankavgifter, konkursförsäkringar [CDS]), valutarörelser, inflationsförväntningar mm ingår som några av de hundratals top-down-variabler jag matar mig själv med.

Ibland tänker jag mer medvetet att "givet allt annat så pekar ju faktiskt den positiva 10y-3m på att vi står inför en ekonomisk uppgång och sannolikt även en positiv period för aktier", eller att "med de här CDS-spreadarna, höga, även om de har fallit på sistone, så är nedgång mer sannolikt - inte minst för att det blir dyrt för banker och eller deras kunder att finansiera sig". Oftast är det emellertid mycket mer omedvetet och bara en bruskanal av många. Det är viktigt att påminna sig om att signalvärdet av spreadar och räntenivåer, förändringsriktningar inte är stabilt.

Vad säger en så enkel sak som att 10y-3m är 300bps? Är det positivt? Är det positivt om 10yr i sig är 300bps eller är det för nära deflation? Är 300bps spread bra om 3m är nära noll eftersom det indikerar max stimulans eller är det negativt eftersom Taylor säger att styrräntan egentligen borde vara minus 300 bps snarare än 0? Osv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att dina inlägg ibland är korta kan jag hålla med om. Å andra sidan var det under de villkoren du sa att du skulla fortsätta med bloggen.

Att det skulle verka som att du singlar slant håller jag däremot inte alls med om. Du har själv betonat flera ggr hur många faktorer du har med i din beräkning. Givet detta så har jag full förståelse för att det även innebär at du kan ändra dig snabbt istället för att envist hålla fast vid ett scenario.

Just osäkerheten och förmågan att ändra dig snabbt i gör att din blogg är spännade att följa. På något vis tycker jag att den enorma tid du lägger ner på analys anas, även om du inte bloggar ens om en bråkdel av dina analyser.

Ville bara ge positiv feedback och pusha dig att fortsätta delge dina tankar utan att känna krav på att det måste vara fler eller fylligare kommentarer (även om det är välkommet när de längre väl kommer)

Peter sa...

Tackar. Välkommet.