onsdag 28 januari 2009

Tuffa tider

Mycket att göra och mycket att förlora. Det är därför jag skriver mer sällan nu.
Att jag ligger kort är ingen hemlighet och därmed förlorar jag förstås en del pengar dessa dagar. Livet som förvaltare är inte alltid en dans på rosor även om jag nästa började tro det efter de senaste åren.

Nu tillbringar jag dagarna med en extra kopp kaffe då och då eller något att tugga på för att få dagarna att passera fortare. Jag läser förstås en massa som vanligt och försöker hitta inspiration till köpidéer, något som kan visa att jag har fel...
Kanske har vi sett säljkulmen för den här gången – redan innan den svenska rapportsäsongen tog fart. Bankrapporterna kan nog t.o.m. bli riktigt bra när det är dags om två veckor (låneväxten är extremt hög och marginalerna de bästa på länge, valutaavdelningarna drar in stora pengar på de stora och snabba valutakursfluktuationerna, medan (erkännande) av kreditförlusterna kan skjutas på framtiden.

Ändå ligger jag kort. Varför?

Jo. Det är en bear market och jag vill inte förlora min position och sitta utan exponering när den stora rörelsen kommer. Visst riskerar jag att rallyt varar för länge, men det kan jag ta (inom rimliga gränser), men det är det värt för sannolikheten att jag har rätt i min analys av problemen för verkstad, bank, tjänsteföretag, skog, rederi mm. De grundläggande förutsättningarna för en stark ekonomi har förändrats och marknadens värdering av vinstförutsättningarna är helt enkelt fel. Visst tar det tid för fundamenta att synas i aktiekurser och marknaden kan vara irrationell längre än jag kan vara vare sig likvid eller solvent, MEN nu har jag några faktorer på min sida. Väldigt många är insolventa på ett eller annat sätt (banker, företag, husägare, arbetslösa) och alla dessa behöver spara. Det betyder att det inte finns utrymme för chansningar och osäkra investeringar. Detta grundläggande problem för marknaden i kombination med fallande vinster leder snabbare än annars till mer korrekta värderingar.

Hade jag varit kort 1996-2006 i väntan på huskraschen hade det förstås inte gått, men nu har redan första dominobrickan fallit och då kommer nästa och nästa automatiskt. Är du snabb och modig spelar du de korta rallyna, men jag plockar inte småmynt framför en ångvält hur många de än är. Jag säljer saft vid sidan om och tjänar pengar, tryggt, baserat på grundläggande förutsättningar om arbete, temperatur och tillgång på pengar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"jag plockar inte småmynt framför en ångvält hur många de än är"
Peter for president.Helt enkelt underbart.

Anonym sa...

Bra Peter, uthållighet och en konsekvent placeringsstrategi kommer att ge fortsatta framgångar. Viktigt dock att inte vara rigid i sin inställning, utan agera efter prisutvecklingen.

Gillade också ångvälts-metaforen! :-)

http://teknisk-analys.blogspot.com sa...

Tack för en bra blogg Peter som jag nyligen upptäckt. Det är ju helt rätt att det är en bear market och man egentligen kunnat ligga kort mest hela tiden, men det finns nu gott om signaler som tyder på att den här konsolideringen skiljer sig rejält mot de pauser vi såg under förra året. Mycket talar för att de negativa nyheterna är långt ifrån över och det kan bli mycket lägre nivåer på börsen, men tekniskt sett finns det goda förutsättningar för att det dröjer ett tag innan nästa nedgångsfas. Jag har själv varit försiktigt bullish sedan november och ser egentligen större risk med att ligga för tungt på kortsidan än longsidan nu. Det har helt enkelt gått lite väl snabbt på nedsidan och en lite större korrigering behövs.

Jag har skrivit lite om detta på min blogg http://teknisk-analys.blogspot.com/

(hoppas det är ok att jag tipsar om min sida)