fredag 23 januari 2009

300

”Det skulle motsvara att köpa S&P under 300 (idag 827)” – fritt översatt från Morgan Stanleys nattliga strategibrev.

Gerard Minack argumenterar att vi har haft en kombination av de största värderings- och vinstbubblorna någonsin och att det torde följas av den största korrigeringen någonsin. Med undershooting kan Graham-Dodd-P/E baserat på det långa snittet för företagsvinster som andel av BNP (ej bara 10 år, utan hela 60 år) falla till 5 innan det vänder. I ett sådant scenario kan man därefter förvänta sig 15% årlig avkastning efterföljande 10 år, vilket väl kompenserar för riskerna man tar på aktiemarknaden.

Detta enkla ”reversion to mean”-scenario motiverar en målnivå på under 300 (-64%) på S&P 500. Ja, -64% från idag. Då är det inte läge att ligga lång Exact BULL, även om man tror att börsen stiger på sikt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svaret tillsammans med tidigare kommentar. Det jag undrar är mer principiellt om uppfattningen bland Aktiespararna o dyl, dvs. den allmänna inställningen verkar ju vara att "på lång sikt stiger börsen", "börsen har visat sig över tid vara den bästa placeringen" osv. Jag menar bara att om det nu är så, varför bry sig om stockpicking alls? Varför inte köpa en indexfond (Vi glömmer Xact Bull, låt säga istället en vanlig passiv indexfond). Börsen har stigit med ca 11 % per år i genomsnitt om jag inte tar fel.

Genom stockpicking får man möjlighet till avkastning som kan bli högre än index, men också lägre. Varför rekommenderar Aktiespararna inte helt enkelt att köpa passiva indexfonder? Om man ändå strävar efter relativ avkastning, i nivå med index. Jag menar, de menar ju i vilket fall att man ska sitta still i båten och inte sälja av när det rasar, "för på lång sikt stiger det".

Sen har vi andra ju förstått att genomsnittet är ett lurigt mått, ett tapp på en viss del måste åtföljas av en större procentuell uppgång. Men det är en annan historia. Därför ligger man tung i Xact Bear dessa dagar :-D Ville bara förklara hur jag tänkte, dvs huruvida man kan punktera den allmänna uppfattningen att alla kan bli rika på stockpicking genom buy-and-hold.

Anonym sa...

Då förstår jag. Jag ska fundera på ett svar.