måndag 14 januari 2013

Oaktree

Howard Marks på Oaktree skriver (7 januari) om cykler i allmänhet, t.ex. ekonomiska cykler, fastighetscykeln och psykologiska riskaversionscykler.

Han påpekar bl.a. att eufori/depression (i grund och botten P/E-talet) är det absolut viktigaste för avkastningen (och alltså inte t.ex. BNP- eller vinstutvecklingen) samt att för att våga gå emot konsensus för att skapa exceptionell avkastning måste man vara beredd att framstå som "an oddboll loser". Jag känner mig definitivt som det kursiverade, men det är inte säkert att det räcker för att göra mig till en vinnare (igen).

Han säger också att ganska få snackar bullish idag, men många beter sig bullish - särskilt inom kreditsidan. I aktier är det eventuellt annorlunda. Han kommenterar dock att priset P/E-firmor betalar är på haussenivåer igen; 5,5 x EBITDA, vilket är det hösta det varit två kvartal i rad sedan 2008 och högre än snittet för 2006 (5,4) och inte så långt under all time high-året 2007 (6,2). För en bear som jag indikerar det förstås att marknaden är överdrivet bullish och redo för en krasch à la 2008 : )

Och ändå har jag möten som går ut på att köpa mer aktier, täcka kortpositioner och gå lång...., dvs möten som går ut på att göra mig till den sista idioten som går lång på toppen. Suck.

Inga kommentarer: