onsdag 22 februari 2012

Rekordstor blankning av volatilitetsindex

Det har varit rätt hittills... på ett förvånande sätt i min bok, men hur vågar placerarna just nu ha rekordstora kortningar i VIX volatilitetsindex på böckerna? VIX har fallit från 34,5 i november till 18 nu. Volatiliteten brukar öka från de här nivåerna. Det finns dessutom goda skäl för varför den skulle göra det (fortsatt stök kring Grekland). Hur kan man då ha rekordstora kortpositioner i VIX (se Goldman Sachs morgonbrev idag) samtidigt som man köper aktier med båda händerna? Det blir en fet dubbelsmäll för dem om marknaden faller.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, och nu är det ned på börsen minsann. Hur resonerar du, säljer du av något för att ha krut ifall detta bara är skrämselhicka eller satsar du all-in på nedgång fortsatt?
Blanka vix, säger du? Jag tror marknaden har fått spader eller nåt, skummat igenom lite artiklar och blir smått förtjust över hur många som andas optimism, till och med vissa som är negativa men erkänner att de ÄNDÅ spek. i uppgång, tyder på att det kan bli tvärvändning, hoppas att detta är starten, men jag tar troligen det säkra före det osäkra och minskar kortis, började få kalla fötter knappt 2% högre och känner att jag vill ha bössan laddad ifall detta bara är tillfällig rekyl.

Tyler sa...

All in.

Jag är väl medveten om att vi redan sett minst ett dussin sådana här teasers så varför skulle det börja falla på allvar just nu liksom..., men så länge jag inte måste stoppa ut mig så gör jag inte det.

Anonym sa...

Ned rätt hyfsat på börsen, gör du några justeringar eller är det all-in? Jag är lite ambivalent, vill vara med hyfsat på nedgång men vill samtidigt ha utrymme att gå in mer för nedsida ifall detta bara är en tillfällig rekyl.

Tyler sa...

fortsatt all in, trots amerikanernas försök att lyfta marknaden hela tiden