tisdag 14 september 2010

Uppgång? *Jag* tror inte det.

Lite klipp från en mailkonversation idag:

 

Peter Eek:

ALLT kan verkligen ske på marknaden – och jag funderade så sent som igår eftermiddag på möjligheten att marknaden ska upp 25% närmaste halvåret. Q1 och Q2 var bland de bästa kvartalen någonsin, särskilt när det gäller att slå förväntningarna. Precis som du säger lär Q3 bli mer av samma sak och inte alls otänkbart även Q4, oavsett hur 2011 blir. Med stabila eller stigande multiplar kan börsen stiga plötsligt och för mig oväntat – varför inte 25%, tex?
 
Marknaden är visserligen värderad över historiskt snitt och vi har nyss varit igenom en period av tillväxt över snittet (driven av BRICs och belåning, vilka båda är på väg bort) som dröjt kvar i folks medvetande som ett slags hopp om återgång till topparna. Dessutom är vinstmarginalerna på historiskt max (drivet av BRICS och belåning och en arbetarkår som accepterat låga löner och allt lägre anställningsgrad men [sannolikt tillfälligt] fortsatt att konsumera). MEN, det hindrar inte att marknaden kan bli ännu dyrare, då folk hoppas på en repris av 2004-2006, dvs en klassisk cyklisk återhämtning "som det alltid varit" efter nedgångar.
 
Ofta är det som du säger att det räcker med frånvaro av negativ info för att driva börsen uppåt. Så har det i alla fall varit mer eller mindre som regel i 25 år, dvs under hela Greenspan/Bernanke-eran. Jag tror dock att den är över nu och skulle inte satsa på en repris/fortsättning, men det kan absolut bli så. Mina makroanalyser kan lätt slå fel med 5 år. Lätt.

Inga kommentarer: