tisdag 31 januari 2012

Det ser inte bra ut

Jag är rädd

 

Guldpriset är högt och stiger (varnar för turbulens och inflation)

Oljepriset är högt och stiger (varnar för turbulens och inflation, alternativt signal om brist på olja eller tillväxt i ekonomin. Tror du på tillväxtargumentet? Inte jag)

LTROn spekuleras öka med 1 Tn euro i februari (En del tar det som något positivt, men det bidrar bara till att låsa fast osunda ekonomiska strukturer)

5-årsräntan är på all time low (0,74%) i USA (signal om mycket låg tillväxt under mycket lång tid)

Portugals räntor rusar (PIGS-problemen stannar inte vid Grekland)

VIX är låg och med tendens att bottna (Falsk säkerhet. VIX brukar vara låg innan kriserna slår till. Complacency är det farligaste som finns för långinvesterare)

Citi US Economic Surprise Index toppade den 6 januari och har fallit 31% sedan dess (Slut på de positiva överraskningarna)

Baltic Dry fortsätter att rasa (-60% i år till 702 per igår. All time low var 554 i juli 1986 och next time low 663 i maj 2008. Förra januari [2011] föll Baltic Dry 38 procent. Motsvarande period 2010 föll Baltic Dry 5 procent). Det är i ljuset av denna mycket svaga tillväxtsignal som det höga olje- och guldpriset ska ses.

 

Som enda motkraft är de asiatiska börserna positiva och Kina befinner sig i en cykel av monetära lättnader. Räcker det när resten av världens ekonomi är så dysfunktionell?

 

Jag kämpar vidare med kortspåret. Det är det som är rätt, men visst känns det hopplöst ibland när man slåss mot de sjuka krafter som politiker sätter i rörelse utan en tanke på framtiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror ju mer på on-off, och tror att investerare lätt kan invaggas i en 2010-tro och dom är ju redan en mycket god bit på väg. (Nu menar väl många i och för sig att baltic dry kanske påverkatas av lite väl många nya båtar). Samtidigt känns det ju så uselt att det nästan inte "kan" va rätt att korta, å andra sidan har marknaden, inte minst senaste tiden, haft en tendens att leva sitt eget liv för att helt plötsligt ta av i den ena eller andra riktningen (gärna med gamla nyheter som förklarinsgrund.
Men titta på den senaste framfarten för många svenska verkstadsbolag.....en del handlas ju för sjutton gubbar till typ mer än p/e 20 på 2007 års vinst!!! (och det var ju inte precis något svältår direkt) Det är ju ingen nyhet, men placerare verkar inte veta hut, utan tycker tydligen att det går an att betala ännu mer... Förr eller senare tror jag de når stupet, jag köper ytterligare en kortposition i ett av dem, det kan kanske ta 5-10 år innan jag får rätt innan "boomerangen" kommer tillbaka men jag tvivlar på att jag tvingas gå speciellt långt för att "plocka" upp den ens om det mesta, mot förmodan, skulle gå rätt i världsekonomin men det är omöjligt att veta när boomerangen behagar vända till min fördel.

Men jag vägrar fortfarande gå ordentligt nettokort, (har för avsikt att bygga upp större kortposition i en eventuellt stigande marknad). Jag tror att marknaden lätt kan gå 4% till (nuvarande nivå är näppeligen starkaste fästet på fortet även om det kanske håller), men sen tror jag det kommer bli betydligt trögare, kan nog därefter kännas som att den fortsätter uppåt, men efter troliga "missil"rekyler tror jag bara den kommer trampa vatten i bästa fall, och så finns fårstås en hygglig chans att vi nått ungefärlig topp redan nu (finns ju dessutom i så fall stor chans att nedgången då går riktigt riktigt snabbt) Ur ett blankningsperspektiv gillar jag dock inte rädda fondsparare, men verkar som om de blivit mer riskvilliga i januari.

Men en sak oroar mig mer: Att placerarna börjar diskonterart fart i konjunkturen är en sak, men vad händer med aktievärderingarna om dom samtidigt börjar diskontera hyperinflation (dom behöver ju inte ens få rätt, det räcker ju med tron för att göra det tufft för shortare. Är det lite i det ljuset man ska se en del till synes hutlösa värderingar?