tisdag 19 april 2011

Strategas lugnande ord om marknaden

Från Strategas idag, som påpekar att det inte är någon väsentlig stress i kreditmarknaderna och att man därför fortsatt ska köpa i korrektionerna - just nu t.ex. ca 100-dagars GM i S&P 500 vilket var mycket nära intradagbotten igår kl 17 svensk tid:
 
In this morning's Technical Analysis Research, Chris Verrone notes that major tops in stocks are, more often than not, accompanied with severe stress in the credit markets – to date, we've yet to see any meaningful evidence of this playing out.   3-Month USD Libor spreads remain benign, as do corporate spreads.   Against this backdrop, we are inclined to view the recent correction in stocks as just that… a correction within an ongoing up-trend.   The "buy the dips" thesis, in our view, remains intact.   In the near-term, we're cueing off the 100-day moving average on the daily S&P chart at 1287 (this served as the floor in mid-March).
 
 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte fysiskt guld för 1½ år sedan. Uttryckt i USD har utvecklingen varit god. Men i SEK står det i princip stilla eftersom dollarn tappar värde gentemot kronan i minst lika snabb takt som guldpriset i USD stiger. För cirka ett år sedan köpte jag silver-certifikat där värdet stiger om silverpriset i USD stiger (USD/SEK spelar ingen roll). Dessa har nu stigit med 150%.

Funderar nu på att sälja guldet. Tror dollarn kommer att fortsätta tappa. Vad säger du om att avveckla guldinnehavet?

Peter Eek sa...

I ditt silvercert måste det ligga en dollarhedge som du betalar för. Du skulle kunna göra samma sak med guldet.

Jag funderade faktiskt tidigare idag på att lägga om mitt PPM-innehav (som består av guldaktier via BlackRock World Gold). Vid viss eftertanke bestämde jag mig ändå för att hålla kvar guldexponeringen, trots dollarrisken.

Jag brukar säga att man inte ska försöka spå i valutor och att dollarn faktiskt lika gärna kan överraska i styrka kommande år som att den fortsätter tappa. Om du tror på guldpriset i sig ska du hålla kvar guldet tycker jag.

Jag tror dock också att dollarn kommer fortsatta att tappa, men guldet håller jag av mer långsiktiga skäl. Din silverinvestering borde vara av samma inflationsskyddande anledning, men om silvret bara är ett kortsiktigt speck så kanske det är bättre eftersom silver precis blivit populärt.

Anonym sa...

När jag köpte fysiskt guld var tanken att det är en säkrare placering än pappers-dito (certifikat osv). Tror du vi får ett fiat-pengar-kollaps scenario såsom tex Jim Sinclair tror?

Peter Eek sa...

Väldigt mycket talar för det, men jag tror ändå inte det.

Jag vet att man inför flera tidigare fiatkollapser sa att "vi är för moderna och har för bra koll för det".

Jag tänker ändå sticka ut hakan och säga att vi är för moderna och har för bra koll för att det ska bli en fiatkollaps i viktiga valutor under vår livstid.