tisdag 12 april 2011

Nedsidan?

Vi verkar nu få första seriösa testet på nedsidan sedan tsunamin. Alcoa föll t.ex. 3% efter sin rapport igår - en rapport som inte alls var dålig, så marknaden verkar lite nervös och redo att ta hem vinster. Samtidigt uppgraderades Fukushima till INES=7 och ganska kraftiga jordbävningar Richter 6-7 fortsätter att skaka området. Resten av rapportsäsongen står för dörren och precis bakom knuten lurar slutet på QE2.
 
Tror jag då att det här är slutet på uppgången? Tror jag att vi nu får en väsentlig korrektion eller kanske t.o.m. att den stora baissen börjar nu? Nej, det gör jag inte. Jag tror att det bara blir en eller några dagars svaghet precis i inledningen av rapportperioden och snart vänder uppåt igen.
 
Marknaden är för girig nu, för underinvesterad, räntekurvan för brant och korträntorna för låga (särskilt de reala korträntorna som snarast är negativa) för att inte pressa börsen, guld och olja vidare uppåt. Jag tror att det här bara är precis det som saknats, dvs en allvarligt menad minikorrektion efter 10% bounce sedan tsunamin (eurostoxx50). Jag kan förstås ha fel, glöm inte hur förlorad jag var i höstas, men så länge inte fokus ligger på ofinansierade statsskulder och höga och snabbt stigande långräntor tror jag inte vi får se någon större nedgång.
 
I feb/mar fick vi 11-12% nedgång på en potentiell kärnkraftskatastrof. Inatt bekräftades katastrofen så ett par procents korrektion på det är inte så konstigt. Reaktionen på Alcoa är lite värre, men utgör bara ett enda bolag och i en riktigt hajpad sektor.
 
Jag är lite skakad, lite redo om rapportsäsongen tas emot för negativt, men tror i grunden att det här är ett köpläge.

6 kommentarer:

Anonym sa...

I John Mauldins brev intervjuas en som tror att slutet på QE2 och utebliven QE3 kommer att innebära rejäla sättningar på aktiemarknader och råvaror, åtminstone på kort sikt. Du håller inte med om det?

Peter Eek sa...

Jo, kanske. Kanske tom sannolikt, men jag tror inte det sker idag utan om en månad. Jag har dock nära NOLL CONVICTION på så detaljerade calls här.

Peter Eek sa...

Just nu har jag fel. Marknaden har fortsatt nedåt. Nya dagslägsta just nu. 2860 i juniterminen i Eurostoxx50 tex

Peter Eek sa...

Det ser ut som en anti-QE-rörelse, dvs så som slutet på QE2 skulle kunna se ut. Det förvånar mig om det är det det är och om det skulle visa sig bli en större nedgång.

Det känns som att för många redan är negativa och vill att det här ska ned. Jag avvaktar. Lång.

Anonym sa...

Jag kan tänka mig ett liknande mönster i marknaden likt april-september 2010, då som nu hade vi en osäkerhet kring QE.

Peter Eek sa...

Ja, jag håller med, men frågan är om vi i någon mån redan har haft den stora delen av nedstället i det mönstret i.o.m. nedgången i mars...

Men, visst, tébladen kan lätt peka på ett nytt fall på 10%. I ljuset av framtidens skuldproblem vore det dessutom högst naturligt.