onsdag 27 april 2011

Negativa signaler... men lång

G.S. idag: Tony P continued. while I marvel at the market's ability to compartmentalize bad news to print up 7.7% YTD, I think the risk ante has been upped. (i) Contrast the current setup to 6 months ago: the Fed was embarking on QE2 … the government was enacting tax cuts and moving to a more business friendly posture … a prolonged drought of equity inflows was snapped … and core economic data printed positive surprise after positive surprise.  while not fully apparent at the time, that mix was equity nirvana.  Now, the signposts for trading are changing.

 

SHBs VD idag: "Se upp för Grekland, se upp för kommande finansieringsproblem för banker när det nyvaknade covered bonds-fokuset gör att andra obligationsköpare kräver högre ränta på senior unsecured". SHB har placerat 100 miljarder extra hos Riksbanken overnight istället för i t.ex. 3-månadersväxlar. Det tynger resultatet och visar tydligt att SHB är rädda för en likviditetskollaps och beredda att betala för sin säkerhet. "Det ser ut som 2007 igen".

 

Det här är ganska tunga negativa tecken, men börsen tickar på uppåt tack vare massor med starka resultatrapporter. Jag ändå håller kvar min långposition för här och nu ser allt faktiskt fortfarande bra ut och jag får signaler att andra är tveksamma och underinvesterade. Sista idioten?

9 kommentarer:

Erik sa...

Never fight the FED..... :) Inte så länge det finns gratis pengar som behöver yield ...

Anonym sa...

Dags för ny vända ner - hur långt tror du?

Peter Eek sa...

Jag tror inte att det ska ner. Ni baissenissar får klara er själva den här gången.

Anonym sa...

Någon kommentar på rörelserna i silver?

Peter Eek sa...

Jag tittar inte på silver - "fattigmansguld", men det ser ut som en typisk derivatbubbla där man tröttnat på att jaga guld och kastat sig över silver istället. När spekulanterna mättat marknaden föll priset tillbaka.

Silverpriset kan förstås stiga igen - jag har ingen aning om silvers rätta värde som industrimetall - men jag tycker det ser ut som att spelet är över. OBS dock att jag inte tittat på silver öht innan årets hype och knappt nu heller.

Anonym sa...

Ner går det ju... kortsiktigt, makro som kommer just nu är ju inte rosigt.

Anonym sa...

En korrektion var väl inte helt oväntad, men känns lite väl just nu. Är det årsdagen som spökar?

Anonym sa...

Peter, din kloka ord önskas!

Peter Eek sa...

Jag önskar att jag hade några att ge :)

1. det ser ganska jobbigt ut med sämre makro, fallande Surprise Index, Goldman har blivit negativa och skruvar ned diverse prognoser mm. Kina är alltid ett spöke, PIIGSen likaså, marknaden reagerade tom negativt på rykten om Grekland/euron i fredags och på S&Ps nedgradering idag...

2. Jag kan ändå inte släppa att det ser ut som "gamla" frågor och att "många" redan är negativa. OM lågkonjunkturen slår till nu och vinstprognoser ska revideras ned väsentligt så ska aktier också ned. Jag ser dock inte detta ännu. Jag tror att det bara är ett skrämskott i en nervös marknad.

3. Jag har haft så dålig tajming senaste året att jag inte ska uttala mig. Jag tror vi snart vänder upp och att vi ska ganska långt upp, men jag tror det i skuggan av en himla massa negativa faktorer (se bla. .punkt 1 ovan)