onsdag 10 december 2008

Inget marknadspris för cancer

"There is no market price for cancer" sa de på CNBC idag. Det går inte att sälja cancer. Det är lätt att slänga ur sig sådana kommentarer, men han hade lika gärna kunnat säga att det inte går att sälja njurar. Det finns marknadspris för både cancer (om det gick att inympa) och njurar (trots att man varken får köpa eller sälja). Det är klart som tusan att det finns en farfar i ett u-land som gärna säljer sin kropp (till cancer) mot att hela hans familj får ett drägligt liv istället för misär i slummen.

Nu var det inte det jag tänkte kommentera utan att jag inte kommenterat särskilt frekvent eller bra på sistone. Marknaden är helt enkelt tråkig. Det är bara brus och ingen riktig information eller riktning. På det temat skrev jag följande till en förvaltarbekant nyligen:

Jag håller med om att det är svårt att tro att vi ska väsentligt lägre på aktiemarknaden. Ibland tänker jag att min bästa gissning är att perioden oktober-december fortsätter hela 2009, dvs extrem volatilitet utan några nya väsentliga bottnar eller toppar, men en trading range på 30-40% på index och mycket mer på enskilda aktier. Om man är kall skalpar man avkastning på toppar och bottnar, men då gäller det att undvika att få panik när det drar/rasar lite extra mycket. Tills vidare håller vi dock fast vid strategin att vi ska få se i alla fall EN ny botten och då kanske vi går mer neutrala till lätt långa. Orsaken till vårt negativa börstänk är att trots räntor, stimulanspaket, olja mm så försvinner ännu mer pengar pga minskad hävstång på alla punkter i systemet (individer, företag, hedgefonder, banker) och ökad volatilitet medför minskad risk att hålla full exponering (full relativt din normala expo) mot aktier, vilket leder till lägre lägre multiplar än vanligt (vad nu än vanligt är i en global recession). Dessa ”låga” multiplar ska användas på banker som gör nyemissioner pga kreditförluster och reglering av kapitalkrav samt verkstadsföretag med kraftigt fallande marginaler och lägre omsättning.

Jag är den första att hålla med om att det inte finns några självklarheter i vart det ska den här gången. Jag tycker bara att det marginellt väger över till fördel för en ny botten innan det vänder upp. Däremot är jag inte alls lika säker på att det blir en väsentligt lägre botten. Det krävs dock ett leap of faith för att det blir värre den här gången än många andra konjunkturnedgångar. Jag skulle trots allt nästan lika gärna kunna köra din strategi med buy on dips, reduce on highs som min egen som är stay slightly short a bit longer.

Inga kommentarer: