måndag 15 december 2008

Det börjar bra


Den här veckan börjar i positiv anda. USA avslutade mycket positivt i fredags och Asienbörserna har följt med upp inatt. Marknaden skakar av sig såväl bruset kring biltillverkarna och Madoff som Japans mycket svaga Tankanrapport (se graf).


Jag är förstås skeptisk till börsstyrkan, men ändå lite orolig att man ska lyckas dra marknaden vidare. När jag måste sätta ned foten blir det ändå med riktning nedåt. Jag tror de senaste månadernas sidledes rörelse fortsätter under extrem volatilitet. Nu när vi gått upp närmare 20 procent från botten är det då i mina ägon mer sannolikt med 20 procents nedsida än fortsatt uppgång.


Marknaden har INTE tagit hänsyn till de försvunna Madoffpengarna, inte till Tankan, inte till 50% lägre vinstprognoser framöver, inte till Japans finansministers uttalande om recession 2009/10, kollapsande supply-chains (lagerneddragningar) osv. Det i sig hindrar inte ett börsrally mot slutet av året. Marknaden har knappast något rykte om sig som rationell i det korta perspektivet, men jag chansar ändå på att uppgången blir tillräckligt begränsad för att jag ska orka hålla exponeringen negativ genom och förbi den (om uppgången ens fortsätter efter morgonen)

Inga kommentarer: