onsdag 25 juni 2008

Dags för en bounce?

De få läsare som läser mina inlägg vet att jag tror att aktiekurser i västvärlden ska ned ordentligt härifrån, men på kort sikt kanske det är dags för en kort rekyl uppåt. Det är inte mycket som tyder på det just nu, snarare tvärtom med den ena mer negativa nyheten än den andra: Förluster, uppsägningar och nedgraderingar i finanssektorn och bankaktier som letar sig nedåt nästan utan rekyler talar för fortsatt nedgång även för övriga aktier. Vinstvarningar hos andra företag (transportföretaget UPS igår natt t.ex.), sentimentsundersökningar på nivåer som inte setts sedan krisen 1992 och i vissa fall ännu längre tillbaka och alltmer inflationsbekämpande fokus, åtminstone verbalt, hos centralbankerna i Europa, Sverige och t.o.m. USA.

Just då, när det känns lite väl mörkt för tillfället och aktier fallit 10% nästan helt utan paus - då kan det vara dags att köpa på kort sikt. Jag sysslar sällan med sånt, men däremot kan jag minska mina korta positioner eller köpa andra aktier lite spekulativt och sälja (igen) om några dagar eller någon vecka. Längre än så skulle jag inte våga vara "lång" med tanke på hur världen ser ut.

Inga kommentarer: