måndag 14 december 2009

Tack

Tack för alla kommentarer. Det värmer att se att några fått ut något av mina redogörelser här.

Bloggen blev tyvärr för snuttifierad och inte alls så filosofisk och djuplodande som jag ville. Jag tyckte att den blev tråkig och meningslös och mest kommenterade huruvida jobless claims i USA för veckan var högre eller lägre än något anonymt konsensus gissat.

Om något borde jag gått igenom i detalj hur claims mäts, exakt när, vilka som ingår, varför resultaten mellan claims, payrolls och unemployment skiljer sig så mycket åt, hur och när dessa tal revideras och hur revisionstrenderna brukar se ut i t.ex. konjunkturuppgång resp –nedgång och vad det i sin tur betyder för hur den underliggande ekonomin utvecklas, och vad det kan betyda för börsen, medan alla andra är förblindade av det senast publicerade claims-talet.

För övrigt skulle jag inte ens gjort ovanstående (jo kanske en gång i alla fall), utan borde kommenterat livsfilosofier och deras samband med olika investeringsfilosofier. Jag borde pratat mer om psykologi och hjärnans konstruktion och självbedrägeri. Jag borde pratat om teknologi och utveckling och långsiktigt sunda investeringar (kortsiktig spekulation också, absolut, men det gjorde jag ju faktiskt). Jag borde recenserat böcker, förvaltare, journalister, fonder och företag/aktier. Jag borde försökt utbilda och inspirera - inte klippt in charts från Bloomberg.

Men, jag orkade inte, fann inte inspirationen. Kanske stirrade också jag mig blind på statistiken och hade därför inget betydelsefullt att berätta…


Jag återkommer som sagt om jag kommer på något som är värt att säga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

do that!

Prof. Dr. Hans Byström sa...

måste hålla med! jättetråkigt att du slutar! synd att du är anonym, annars hade jag gärna diskuterat finans och bloggande med dig! hör gärna av dig på telefon om andan faller på. eller om du söker medarbetare........ mig vet du ju var du hittar!
/Hans
PS. jag förstår dig dock delvis. jag funderar också på att sluta blogga! jag har vissa andra planer i huvudet. vi får se efter jul....