söndag 23 november 2008

Är paniken redan över?

I fredags tilltog börspaniken och jag började våga hoppas på en ordentlig genomklappning som skulle kunna leda till att vissa bolag faktiskt blev billiga på riktigt. På något underligt sätt lyfte sig investerarna istället i håret efter några irrelevanta utnämningar av Obama - som om den nya finansministern kan avvärja en recession bättre än någon annan.

Börsen steg sisådär 6 procent från kvällens botten till stängning och nu riskerar uppgången att dra med sig humöret och hela "handla-med-båda-händerna-inför-julen"-gänget sista månaden. Enligt rykten ligger många fullinvesterade och bara hoppas att ett sista rally ska rädda deras jobb och bonusar. jag känner mig ganska rådvill i det här läget. Jag kan inte förneka att börsen fallit historiskt mycket och att på pappret kan bolagen se billiga ut (dock utan att vara det). Det brukar vara ett bra läge för åtminstone ett bear market rally... och såna kan vara längre än man tror (och jag vill erkänna).

Samtidigt ser jag bara mer elände framför mig i en självförstärkande spiral av kreditförluster, tvångsförsäljningar, mindre vilja och förmåga till lån, minskande investeringar, ökad arbetslöshet, minskad försäljning, minskad förmåga att hedra sina lån, ökande kreditförluster osv... Det är en bra bit kvar till botten i den processen. Aktier och bostäder ska längre ned innan det bottnar. Samtidigt: inget är självklart och regeringar världen över kastar mer pengar på problemet än någonsin tidigare. Till slut blir mängden pengar dividerad med mängden varor, aktier och fasta tillgångar så stor att priserna ökar. Det GÅR att skapa en nominell börsuppgång och husprisuppgång även om det reellt innebär en nedgång och att inflationsspöket ges nytt liv. kanske är vi där nu? Inflation är i alla fall det sista alla oroar sig för nu så det kan verkligen bli den där riktiga överraskningen som hugger folk i ryggen just när börsen vänt upp.

Så, vad gör jag nu? Vad bör man göra nu? Jag vet faktiskt inte. Håller investeringarna små till att börja med, kanske inte ligger så himla mycket naket kort en period. jag ska nog försöka göra om oktobertricket och gå lite lång en stund - inte mycket, men lite i alla fall. Det känns som om börsen lättare kan gå upp 30% än ned 10% och det är bra risk reward, men jag vill inte satsa så himla mycket på det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. Det är ett svårt läge just nu. Skulle tippa på en uppgång på 5-7% bara imorgon med tanke på obamas uttalanden i helgen och rallyt i New York i fredags. Intressant att se hur asien reagerar.

Tror att vi kommer åka berg och dalbana minst en gång innan dom två siffriga svängningarna kommer att ebba ut och bli lite mer sansat. Tror att realiserade varsel kommer att tvinga fram fler försäljningar på bostadsmarknaden.

Allt pekar på en kraftig uppgång på kort sikt. Säg 15% men in the long run ner ytterligare 20% skulle jag tippa innan det börjar plana ut. Då är det köpläge. Ingen idé att försöka pricka botten tycker jag. Min strategi är att sprida ut köpen över tid och istället köpa aningen mer än annars för att balansera risken. Rena aktier känns lite jobbiga just nu att gå in i. Vad tror du om XACT BULL och BEAR i dessa tider?

/ A

Anonym sa...

Instämmer vad gäller att man inte ska försöka pricka botten. Problemet är att jag tror att botten kanske infinner sig först om ett år, så om jag skulle sprida inköpen runt botten så blir det under en period på två år från nu till ett år efter botten.

Det är därför jag hattar fram och tillbaka och försöker göra taktiska köp o dylikt.

BULL och BEAR är nog rätt bra instrument för att slippa bolagsrisk. Jag tror mer på att "gissa" marknadsriktning nu än bolagsspecifik fundamentalanalys. Risken för överraskningar är för stor för det senare i dessa tider (likviditetsproblem, konkurser, kundkonkurser, uppköp osv kan vända upp och ned på den noggrannaste analys)

Egentligen har nog Nassim Taleb den bästa approachen: "köp och rulla en strut tills du får utdelning på ena benet. Gör sen om proceduren". Det verkar dyrt i dessa dagar, men tillräckligt liten strut så kanske det funkar.