tisdag 25 maj 2010

Gräver ner mig tillfälligt :)

Jag är sugen på att köpa mer på det här nedstället, men jag känner att jag inte riktigt har kontroll över situationen så jag avvaktar. Jag ligger kvar med min nuvarande långposition genom det här, men just nu köper jag inte. Jag kan dock ändra mig om fem minuter när Eurostoxxterminen börjar handlas.

Jag fortsätter min försiktigt positiva hållning till marknaden


Jon Jonssons dagliga update från i morse gör att det känns bättre. Han är ofta en bra contrarianindikator och nu när han är så här negativ är vi nog nära botten:

Prepare for War……………………. 2-year swap spreads, Libor-OIS och TED spreads fortsätter i samma riktning och har nu verkligen tagit över stafett pinnen för att leda denna baisse. Utan i alla fall stabilisering här kan aktier inte vända. Nu adderar vi även Geopolitisk risk (Nordkorea) till baisse cocktailen. Asien ställs ned utan kapitulations volymer. Det här kan bli riktigt ugly.

”Orderly” sell-off……………….Sektornedgången i USA sedan toppen har varit smack in line med vad betat för sektorn säger att det ska gå ned – vad man skulle kunna kalla en ”ordningsam” nedgång. De senaste dagarna har dock defensives gått ned lika mycket som marknaden – ett litet tecken på kapitulation – men kanske mest ett tecken på fondutflöden. Den här sell-offen måste bli väldigt ”un-orderly” innan det är över.

Fuck the Fundamentals……………”the divergence between fundamentals and stock prices is among the widest in history” läste jag i en broker rapport igår. Single stock fundamentals sitter inte i förarsättet nu. Den här “divergence” tror jag kan gå till All Time High – och stanna där ett bra tag.

Once Bitten, Twice Shy…………………………Global P/E har under maj minskat från 13.3x till 11.8x – vilket är det näst största droppet i värdering på en och samma månad. Det största? Oktober 2008 – då global P/E gick från 10.3x till 9.1x. Och det var ju inte en bra tid att ställa sig rakt i syndafloden och ta emot aktier.

Trading Stance………….Det känns bara väldigt ruttet. Sannolikheten att vi ska ned och testa Februari low (1044) och sedan gå ned och flörta med magiska 1000 av bara farten samtidigt som man PÅ ALLVAR blir orolig för hela finansiella systemet ökar. Det är så ruttet att den där studsen på 3-4% som alla väntar på inte ens kanske kommer att hända. Det vi såg i måndags morse i 30 minuter var kanske rekylen…….Den här baissen är troligtvis inte över innan vi får ett riktigt stort finansiellt offer.

Inga kommentarer: