tisdag 4 augusti 2009

Just a mail between friends

Hi John,

Good, cheap, large caps for the long term or 6 month investments are as abundant as vacant jobs in Spanish construction. I don’t see any.

E.g., I wouldn’t touch banks or cyclicals, I can’t stand support services (staffing, security, catering, IT services, inspection etc), transport will fall as the cycle worsens again and trade tapers off and fall with higher interest rates if things improve… Real estate? No thanks. Hotels and travel. Not with consumers on their knees. Consumer stocks (cars, white goods, electronics, retail)? Nah, I don't know, but with less room for borrowing I think consumption will grow only slowly if at all for a long time.

What’s left then? Utilities, staples, energy, mining, insurance (life, p&c), pharma. I’m no expert in these areas and pharma might be ready for a new golden era with older populations and DNA research findings and designer pharmaceuticals. However, governments are over-indebted and China is happy just copying the best instead of buying it, so a large buyer category is kind of ruled out.

I can see inflation looming in the future, with high interest rates in its wake, but it is some way off. In the case of inflation, metals and materials, mining, utilities, energy and staples and even insurance could be good investments. You won’t find much of those in Sweden, so I can’t really point you to any names. Anyway, most of those sectors have already priced in exactly my line of reasoning, i.e., they are expensive. It takes a brave man to jump in now. Do you feel lucky?


btw, han vet inte att jag nyss ökade min shortexponering

8 kommentarer:

egon sa...

Är han åxo kokt?

b.hunter sa...

Helt orelaterat - har du tänkt på¨att så gott som alla som "kan något" är riktigt, riktigt bearish, precis som du?

Minst två av de svenska storbankerna (som btw, förra hösten såg det som ett "life time opportunity" att köpa "billiga" aktier) sitter, som du, och plågas medan marknaden bara tickar vidare uppåt, muttrandes att det är så "dyrt".

Det påminner rätt mycket om oljans resa mot $145 förra året. "Alla" som kunde något om olja var eniga om att det var "dyrt" - hela vägen från $40 till runt $125. Vid $135 låg plötsligt oenigheten analytiker emellan i när vi skulle nå $200. :)

Jag antar att du tar del av de olika bankernas analyser? Vad anser du om ex. J.P. Morgan som har varit "long recovery" sedan mars och som fortfarande är det? Är de idioter? :)

Peter Eek sa...

JP Morgan har gjort ett fantastiskt call och de har gjort det av goda skäl. De har haft full insikt i och förståelse för hur räddningsaktionen av banker skulle gå till. Jag trodde inte man skulle låta fler Lehmans gå omkull, men jag trodde inte att bankerna skulle pumpas så fulla med gratispengar som blev fallet. Därför avbröt jag mitt eget long run i mitten av april efter 5-6 mycket bra veckor. JP Morgan visste bättre och fortsatte ligga långa. De är INTE idioter.

De som kan något och som är och/eller varit för bearish och som nu förlorat pengar måste inse att det är aktier vi handlar med, inte kunskap.

Oljebaissarna hade ju "rätt" till slut, men hur många kunde vara så uthålliga? Snarare gjorde väldigt många misstaget att gå långa mentalt precis på toppen och som du säger sikta mott 200 istället. Det är kanske lite det som håller på att hända med aktier nu.

Jag avbröt S&P-rallyt efter 200 punkter och nu har det gått 150 punkter till. Här är det jag som är idioten. Men nu upplever jag att det är alltfler som blir bullish, inte bearish. Nu börjar tecken synas som påminner om oljerallyt när priset gick genom 100. Frågan är om motsvarigheten för S&P orkar till 125 eller 150 innan det vänder ned eller om det redan har gjort det. Lägg bara på en nolla för att få korrekt indexnivå i S&P. Räcker dagens 1000 eller ska det gå väsentligt mer innan det faller?

idioter är möjligen vissa huvudlösa daytraders som satsar mer än de har råd, handlar med belåning och riskerar hela sin framtid på ett spel de inte behärskar. eller så är det återigen jag som är idioten, men jag har åtminstone ett par bra decennier bakom mig och mer pengar än jag behöver i riskfria tillgångar.

Däremot tror jag att JP Morgan spelar ett farligt spel om spelet är att ha rätt, fast det är det inte för dem. Har de fle har liksom alla andra det samtdigt i alla fall och har de riktigt fel löser staten ut dem. Jag har inte samma backstops.

Peter Eek sa...

John är lång, till skillnad från mig. Jag försöker få honom att se mörkret :)

b.hunter sa...

Fast JP har väl inte mer insikt än ex. MS eller ML/BoA? De har ju såvitt jag vet varit bearish sen botten och är det fortfarande. Visst har du rätt i att fler och fler nu anammar "long recovery". Men samtidigt talar jag med så många intelligenta och i sammanhanget "stora" aktörer som helt missat detta rally och som fortfarande sliter sitt hår i frustration över de sjukligt "höga värderingarna". Lustigt är att många av dem som nu tycker det är dyrt låg och köpte hela resan ned för att det var så billigt.

Någon gång vänder vi såklart ned igen, men till skillnad från dig ser jag fortfarande så mycket pengar stå utanför marknaden. Mycket växande "missed-out syndrome". Men, men ... vi har väl alla vår bias och ser vad vi vill se. :)

Ifrågasätter egentligen inte alls din view. Jag läser din blogg och tycker det du har att säga är intressant. Jag är bara förundrad över att vissa kan vara så säkra på att de har rätt. Varken du eller killarna på JP är ju idioter. Inte på MS eller ML heller. Ändå kommer ni till så olika slutsatser. Själv är jag pragmatiker. Jag lyssnar på er alla och anpassar mig efter den vars karta verkar stämma med verkligheten. För tillfället. :)

egon sa...

Jag skrev "koKt", inte kort.

Pling, pling, pling och pling.

Det går snabbt i hockey.....

Peter Eek sa...

Jag såg att du pratade om 100-gradigt vatten angående John. Eftersom han är lång så är han inte tillagad på något sätt utan surfar på uppgången. Jag trodde det skulle framgå.

Peter Eek sa...

b.hunter: du har rätt inställning.

Jag skulle säga att de flesta i det här yrket är både pålästa och street smart och ändå har fel så ofta. Konstigt nog finns ändå en klick med tyckare som tror sig VETA hur det är. Jag vet bara att jag har fel för det mesta, men det brukar ordna sig ändå.