måndag 24 mars 2008

Rally!

När européerna somnar till över påskäggen passar amerikanerna på att lyfta aktiemarknaden rejält.

Det här (de senaste dagarnas handel) ser nu ut som ett allvarligt menat försök att vända baissen (senaste halvåret på aktiemarknaden) till hausse. Samtidigt ska man ha klart för sig att uppgången den senaste veckan inte är mer signifikant än i september, november eller januari och faktiskt inte så mycket mer nämnvärd än rekylerna i oktober, december och februari. Det här är ett väldigt typiskt beteende för baissemarknader - jämför gärna med perioden 2001-2002 då totalt 15 större rallyn tydligt avtecknar sig mot den fallande trenden.

Marknadsaktörerna har likviditet att placera på marknaden och varken guld eller räntepapper ser aptitliga ut, medan aktier ser väldigt billiga ut och historiskt har gett god avkastning. Det gör det frestande att försöka pricka botten (gång efter gång). Man kan lätt skrapa in en till två årsavkastningar de första två veckorna om man tajmar inträdet rätt. Detta gör det lika lockande som ett black jack- eller roulettebord för en spelberoende. Så länge det inte öser in negativ information är ryggmärgsreflexen att köpa för nu har man sett botten... men snart visar sig verkligheten vara svartare än någon kunde föreställa sig några månaer tidigare.

Ja, man ska köpa när det ser som mörkast ut, men det vet man först efteråt och jag tror att det finns flera nyanser av mörker kvar innan botten. Min gissning är att 2008 blir ganska likt 2002 i beteende.... så spänn fast er och hav tålamod. Det kommer bättre köplägen längre fram. För 7 år sen var det en liten IT-bubbla som ploppade till. Nu är det en mångfalt större kreditbubbla som smäller och det reparerar man inte med en liten korrektion på 20%. Åtminstone det dubbla krävs och katalysatorn lär bli fallande företagsvinster, inte insaktande.

Om man verkligen vill förlora pengar så är det rallyn som det idag man ska köpa in sig i.

4 kommentarer:

Prof. Dr. Hans Byström sa...

Jag tror egentligen inte så mkt på att prediktera aktiekurser på kort sikt men jag känner mig bunden att hålla med dig. Dagens kris är mkt större än Bear Stearns vara eller icke vara och jag tror många bakslag ligger framför oss. Det enda jag skulle kunna tänka mig skulle kunna vara det som drar oss ut ur krisen är att Kina och Indien tar över som ett gigantiskt dubbel-lok. Jag skulle inte satsa mkt på det dock!

Hälsn,
Hans

Sprezzaturian sa...

Hans: Du har helt rätt om det där med kort sikt. Jag menade inte heller nödvändigtvis att marknaden skulle se sin topp idag. Jag menade snarare att botten kan ligga många månader framför oss och att köpa sig in i intensiva sucker-rallies på vägen dit är alltid fel... Ända tills det är rätt och prickar man DEN botten blir det fest.

Anonym sa...

Betyder det att det är dags att gå in i baissepapper? Kanske Bear Stearns fall signalerar att det är dags för just björnmarknad... men det känns på något sätt alltid vanskligt att spekulera i nedgång.

Sprezzaturian sa...

David: Jag hade inte tänkt rekommendera enskilda aktier på den här sajten, men om du inte vill spekulera i nedgång kan du alltid köpa aktier som du är fullständigt övertygad om kommer utnyttja konkurrenternas problem till att stärka sin egen position och komma ut på andra sidan med större marknadsandelar och bättre lönsamhet än tidigare.

Jag skulle titta på stora bolag med små lån, nettokassa eller mycket säkert kassaflöde (låg kapitalbindning, höga marginaler) och sen vara beredd på att få se fallande kurser men köpa in mig genom hela svackan oavsett om den är 3, 13 eller 30 månader till. Jag skulle inte nödvändigtvis investera i så kallade defensiva bolag. Jag skulle köpa företag som kommer gå bra i tillväxtperioden efter svackan.