måndag 13 september 2010

Många positiva tecken

* 5Y5Y-inflationen har stigit från 1,80 till 2,25 procent.

* 10-åringen i USA är över 2,80% och ser ut att bryta sin negativa trend (dock fortfarande inte över 3%)

* Oljepriset är upp 10% sen augustibotten (helt trendlöst emellertid)

* Baltic Dry kanske är opålitlig som indikator, men den är upp 75% sedan julibotten

* Marknaden reagerar positivt på IP- och retail sales-data i Kina, men väljer att bortse från högre inflationstal ("tillfälliga", "grisbrist betyder inte att räntan ska höjas")

* Basel III-reglerna om kapitalkrav tas emot som positiva trots att de i praktiken betyder lägre utdelningsutrymme för de flesta stora noterade bankerna, inte minst i Sverige.

 

I den här positiva stormen sitter jag förstås riktigt illa till, men ett tag till ska jag försöka rida ut den. Euron är fortsatt ursvag, yenen stark och bond yields i PIGS-länderna rekordhöga. Aktiemarknaden utmanar toppen i sommarintervallet, men är inte där ännu. Jag skulle bli mycket förvånad om man orkar och vågar handla högre än så utan mer påtagliga bevis på att ekonomin tar fart. Och jag vågar satsa på att de bevisen uteblir och att ekonomin snarare vänder ner igen.

 

Jag ligger kvar kort och lidande. Min väg är inte enkel, men den är åtminstone min.

Inga kommentarer: