måndag 9 november 2009

Taktisk minskning

Jag funderar på en taktisk försäljning. Jag ökade ju nyligen exponeringen från omkring halva mitt max till 2/3 och sedan dess har börsindex gått upp ca 5 procent och många av mina innehav dubbelt så mycket.

Jag tror fortfarande det finns en bra kortsiktig uppsida (och även på några månaders sikt), men efter en sån lyckad uppskalning och i de volatila marknader vi haft på sistone, så är det nog smartast att minska lite och ligga redo för nya inhopp istället för att fresta lyckan.

Nu kl 13:25 börjar jag sälja, med sikte att gå ned till omkring 55% långexponering. Det är ingen exakt vetenskap, men helt enkelt lite mer än vad jag anser vara halv exponering av mitt max. Det gick helt enkelt lite för lätt, lite för fort.

3 kommentarer:

Peter sa...

Uppdatering 15.45. Jag har sålt klart. Är nere på ca +55% exponering nu, vilket känns mer rimligt med tanke på volatiliteten i marknaden.

Anders sa...

Intresant.

Vad har du haft för avkastning för:

2009 - första halvåret
2008 - helåret
2007 - helåret

Peter Eek sa...

Hej Anders

Jag har valt att inte gå ut med sådana detaljer.

Den övergripande marknadsexponeringen och mina förändringar eller rekommendationer framgår av inlägg och kommentarer i kronologisk ordning sedan 2008.

Jag påstår inte på något sätt att jag har en modell som fungerar för att förutse börsrörelserna, utan försöker balansera en fundamentalt sund analys med erfarenhet/intuition och en hygglig riskhantering.

Den nyfikne uppmanas söka igenom inläggen sedan start för att kartlägga min performance.