fredag 29 maj 2009

Historien

Fler gamla nyheter har presenterats i morse: japansk industriproduktion för april (+5,2% mellan april och mars vs. väntade 3,3%. Årsförändringen är dock -31,2%) och Indiens BNP för första kvartalet +5,8% (väntat 5,0%). Jag tror de flesta har förstått att april var en stark månad nu och att mer information om april inte säger särskilt mycket om resten av året – ändå köps det aktier i ett glädjerus varje gång en rubrik utropar ”April var starkare än mars!”.

Jag är faktiskt lite avundsjuk och på ett sätt beundrande inför de som bortser från omvärlden och absolutvärderingar och bara går in i marknaden och satsar. Jag vet inte om de vet mer eller mindre än jag gör, om de är smartare eller inte. Jag vet att jag ligger i översta percentilen i avkastning och intjäning över lite längre tid, men ibland undrar på månadsbasis jag hur andra kan tycka att det är så lätt att köpa samtidigt som de stirrar lejonet i halsen. Det är modigt eller intelligens av en högre nivå som jag inte ens kan förstå, eller så är det bara oinitierat och dumdristigt – varför inte, liksom.

I vilket fall som helst så gör mitt långa track record att jag känner mig lite tryggare, men samtidigt vet jag ju att jag inte alltid har rätt… och att slåss mot Fed och alla andra centralbanker och politiker på samma gång kräver sin man. Att jag känner mig lite tryggare hindrar dock inte att jag samtidigt kan känna mig lite dum i mellanperioden när köp-crowden skanderar sina positiva investeringsbudskap, understrukna av ”självklart”, ”uppenbart”, ”andraderivatan ju”, ”billigt”, ”trenden” osv. Å andra sidan vet jag hur det lät i början av 2000 när jag började blanka IT-aktier på allvar eller 2006 när hejaklackarna skrek sig hesa om Goldilocks och jag började ta negativa positioner i investmentbanker för att inte tala om tiden under bloggens existens då jag hört ”köpläge” fler gånger än jag kan räkna medan jag stadigt höll kursen nedåt ändå till början av mars 2009 då jag var en av få som köpte på allvar.

Historien ger mig inga pengar i framtiden, men det skänker en viss trygghet i själen.

1 kommentar:

Aktieblogg sa...

Vi får hoppas att vi får rätt. Jag är nu också placerad för nedgång. Känns svettigt när New York visade styrka innan stängning igår. Börsen har ju stigit rejält så med tanke på ekonomin borde det enda rimliga vara en sättning snart.